About Me

My photo
I'm just a simple girl, happy go lucky and also a very, very good listener... I'm good at hiding my true emotions, that's why you'll never know when I'm sad.. :)

Tinggalkan Jejak Korang Kat Bawah Ni

Ha... Sila² La Tinggalkan Jejak Korang Kat Bawaaaaahhhh Sekali Page Ini Ye.. Senang Saya Nak Terjah Korang Balik... Kalau Sudi, Boleh Jadi Follower Saya... Kalau Tak Mau Pun Tak Ape.. Terima Kasih Sbb Sudi Singgah Yer.. Singgah² La Lagi Lenkali.. ^_^ ♥

Wednesday, October 30, 2013

Artikel : 4 Sebab Suami Patut Teman Isteri Bersalin

Assalamualaikum!

Walaupun hari ni wordless Wednesday, tapi tergerak gak nak share pasal ni.  Saya dapat dari facebook, kebetulan ada kazen saya share, so saya pun rase nak share jugak di sini.  Ini bukan hasil tulisan saya ye, ini hasil tulisan org lain, saya pun tatau sape, sebab semua orang pun share aje hehe..




4 Sebab Suami Patut Teman Isteri Bersalin

Assalamualaikum,

Saya rasa ramai readers blog ni yang dah berkahwin. Entri ni khas untuk suami-suami yang isterinya tengah pregnant atau bahasa kasarnya membuyong. Yang belum kahwin pun boleh jugak nak baca mana tau dah sampai seru dan tetiba dapat rezeki ekspress.


Terus terang saya cakap tak semua orang akan sanggup teman wife dia time nak deliver baby. Kadang-kadang muka nampak gangster cerita kat orang bergaduh tiap-tiap minggu tapi bila teman bini deliver baby pengsan. Tu hakikat tapi alhamdulillah saya berjaya teman isteri saya tanpa sikit rasa takutpun dan bagi saya ada 4 sebab kenapa seorang suami kena teman isteri dia bersalin :


1. Melihat Kebesaran Allah

Terus terang saya cakap kalau seorang suami tu tak solat sebelum tengok isteri dia bersalin, InsyAllah lepas tu dia akan berubah dan akan bersolat sebab dia akan nampak kebesaran Allah. Mana taknya baby sebesar tu boleh keluar dari perut ibunya selamba gitu je. Itulah satu magik yang lebih hebat dari magic Cyril. Diapun mustahil boleh buat.


2. Beri Sokongan Pada Isteri

Dalam melalui saat-saat melahirkan anak ni seorang isteri sangat memerlukan seseorang untuk bagi dia semangat. So yang paling layak ialah suaminya dan bila suami ada di samping isteri time nak bersalin InsyAllah semuanya selamat. Memang penat weyh bukan semua orang yang dah pecah ketuban dengan mudah melahirkan tapi itulah satu bakti seorang suami pada isteri yang dah susah payah melahirkan.


3. Lebih Menghargai

Apapun kita kena faham maksud appreciation. Bila kita, suami ni teman isteri kita ada satu perasaan yang Allah akan bagi iaitu lebih menghargai. Salah satu punca penceraian ialah sebab suami tak faham dan tak tau menghargai isteri. Cara nak hargai isteri senang je try masuk labor room temankan dia bersalin. Kita akan nampak betapa seksanya isteri nak lahirkan anak dan dari situ kita akan lebih menghargai. Kalau tetap jugak macam tu even dah tengok isteri bersalin maksudnya hati dia dah buta sangat dah tu kena sumbat clorox je tu. Lagi satu penderaan bayi oleh ibu bapa dapat dikurangkan sebab bila kita tengok betapa susahnya nak lahirkan baby kita akan lebih menghargai baby tu.


4. Belajar Tentang Sabar

Seorang suami akan lebih bersabar selepas dia keluar dari labor room. Kenapa? Macam yang saya cakap tadilah tak semua isteri boleh beranak atau bersalin dengan mudah. Macam isteri saya masuk ward pukul 3 pagi pukul 10.10 pagi baru keluar. So saya kena teman dia sampai dia bersalin padahal saya kena pergi kerja. So kat situ melatih saya supaya bersabar untuk hadap apa je yang datang.

Nampak tak permainan dia kat situ. Allah dah bagi kita jalan untuk belajar macam-macam dari proses kejadian manusia tapi kalau kita sendiri tutup hati kita dan takde niat sikitpun nak ubah maka ta jadi apa jugak. So pada suami-suami sekalian alam temanilah isterimu ketika dia memerlukan mu.




Bila baca tulisan penulis ni, saya pun jadi cuak.  Mampu ke ME teman saya nanti. Yela, bak kata penulis, kadang2 muka mcm gangster, tapi bila tengok isteri bersalin pun leh pengsan.  Pengsan pun ada 2 sebab, maybe sebab tengok darah or lagi satu sebab dah takde tenaga sebab tak makan (ada yang tunggu isteri sampai 6-8 jam).

Saya dah share kat facebook saya and tag ME dengan kata2 "kuatkan diri, tabahkan hati, teman sampai sudah ye!" ahaks~

Mudah2an Allah SWT permudahkan urusan kami dan kuatkan diri saya dan ME untuk terus berjuang bersama2 di labour room nanti, in sha Allah.



Till then, wassalam (",)




 Thanx for reading this entry! ^_^




 

0 viva bergolek²:

Post a Comment

Viva Bergolek²

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...