About Me

My photo
I'm just a simple girl, happy go lucky and also a very, very good listener... I'm good at hiding my true emotions, that's why you'll never know when I'm sad.. :)

Tinggalkan Jejak Korang Kat Bawah Ni

Ha... Sila² La Tinggalkan Jejak Korang Kat Bawaaaaahhhh Sekali Page Ini Ye.. Senang Saya Nak Terjah Korang Balik... Kalau Sudi, Boleh Jadi Follower Saya... Kalau Tak Mau Pun Tak Ape.. Terima Kasih Sbb Sudi Singgah Yer.. Singgah² La Lagi Lenkali.. ^_^ ♥

Tuesday, September 3, 2013

Warded for the first time T_T

Assalamualaikum!

Hai, apa khabar semua? Alhamdulillah, bertemu kita kembali di hari Selasa ni.. malam tadi sedap je ujan lebat, sampaikan bangun pagi tadi rasa macam takmo masuk opis je ahaks..

Ok, so seperti yang saya dah janjikan semalam, arini saya akan cerita pasal saya masuk wad hari tu.. Saya ditahan kat wad obstetrik selama 4 hari 3 malam.. sedey woo hari2 rasa macam nak balik..

So, seperti yang doktor dah arahkan, hari Ahad pagi tu saya dengan ME pergi la breakfast kat kedai mamak berhampiran rumah kami. Hati rasa sayu je nak serah diri kat hospital huhu, tapi apakan daya, arahan doktor haruslah diikuti.  So saya pun order la capati and air suam untuk breakfast pagi tu untuk mengalas perut sebab tak tau berapa lama pulak la kena tunggu untuk masuk wad kan?

Lepas breakfast, masa tu baru pukul 9 lebey, so ME ajak balik rumah je la dulu sebab saya kata takmo pegi awal2, dalam kul 11 pegi boleh la.  Kitorang pun balik rumah semula and rehat2 sambil tengok tv. Barang2 semua dah siap packing and masuk dalam kereta dah.  Panjang gak checklist saya untuk barang2 yang nak dibawak masuk wad hehe.  Elok jugak saya buat checklist tu, kalau tak sure ade je barang yang tertinggal or tak terpikir nak bawak.

Bila dah pukul 11, kitorang pun bergerak pegi ke hospital Serdang.  Jalan sedikit jem, tak tau la kenapa.  Sampai kat hospital Serdang, terus ke PAC (Patient Admission Centre) Dewan Bersalin sebab doktor suruh check in situ.  ME drop saya kat main entrance PAC and gi cari parking.  Saya pun terus la ke kaunter untuk urusan check in.  Teragak2 jugak la saya sebab takde pengalaman kan.  Ramai gak orang kat situ, masing2 menunggu isteri nak bersalin, ada jugak yang sama2 menunggu nak masuk wad. 

Masa pendaftaran, saya diminta untuk isi borang and tandatangan borang persetujuan untuk ditempatkan di mana2 wad yang kosong tak ikut kelayakan kelas sebab katil/wad penuh.  Saya isi dan sign jela, tak kisah la kelas berapa pun janji dapat rawatan yang sepatutnya kan.

Setel isi, menunggu kejap dengan ME kat kerusi yang disediakan kat situ, sampai la nama saya dipanggil masuk, kene check BP, tinggi pulak BP, agaknya nervous kot nak masuk wad.  Lepas check BP, kene bagi sample urine pulak.  Pastu misi cakap nak kena amik sample darah sbb BP tinggi tadi.  Saya cakap la hari tu misi dah amik sample siap2, then misi yang ni cakap, "oo yang hari tu utk test kencing manis, yang ni untuk test darah tinggi". Gitu ek. Kasi jela...

Saya disuruh salin ke uniform wad hospital (kaler pink tu) and duduk kat kerusi berdekatan.  Then datang la doktor pelatih kot untuk amik darah.  Tiga kali dia cucuk tapi tak dapat2 darah sampai saya dah mula rasa sakit.  Actually saya ni jenis tahan sakit sikit, tapi bila dah sampai kali ke3 tu tak dapat2 darahnya, sakit jugak la rasa sampai lebam2 tangan saya nih.  Sudahnya doktor pelatih tu dah cuak kot, terus dia panggil senior dia kot.  Doktor yang tu amik sekali je dah dapat, alhamdulillah. 

Then ada misi senior cakap ngn saya, "Puan boleh tunggu kat sofa atau tunggu dengan suami kat luar."  Mesti la saya pilih tunggu dengan suami kat luar, kan? Walaupun kerusinye tak seempuk sofa, tapi at least dapat duduk dengan ME, leh la kurangkan sikit nervous saya.

So saya pun keluar la duduk dengan ME. Oh ye, sebelum keluar tu misi dah bagi makan tengahari siap2 kat saya, alhamdulillah.  Then bila saya dah duduk kat luar dengan ME, saya suruh dia pegi makan, nanti lapar.  Katenye takpela, dia kenyang lagi breakfast tadi.  So kami pun menunggu la sampai dapat masuk wad.  Lame jugak, pukul 2 lebih kot baru la misi panggil semula ke dalam untuk urusan masuk wad.  Misi bagitau saya masuk wad 5E and suruh beritau husband utk tunggu kat sana.  Saya pun sampaikan kat ME and suruh dia naik dulu.

Ingatkan lepas tu boleh la terus naik, tak jugak. Duk menunggu lagi dalam dewan bersalin tu, misi nak kumpul ramai2 bawak naik sekali.  Last2 ada 4 patient yang dibawak naik sekali.

Setel masuk wad, saya ditempatkan di katil 24.  Okla, tepi tingkap, and luas sikit kawasannya berbanding katil yang tengah2 or belah dalam.  Cuma panas sikit la bila matahari terik kan.

ME teman saya sampai lebih kurang pukul 4.30 petang, then dia balik.  Tinggal la saya sorang2 termenung layan perasaan huhu.  Pukul 6 ptg camtu saya mandi.  Saya tak ingat la misi check BP and gula saya ke idak.

Sepanjang 4 hari 3 malam saya duduk kat wad, setiap hari jari kene cucuk untuk BSP sebanyak 7 kali sehari, BP saya tak ingat bape kali dorang check, check degup jantung baby lagi, tekan2 perut saya lagi.  Tengah tidur pun dorang kejut untuk amik darah/check BP/ check jantung baby.  Mujur la saya ni senang terjaga bila dikejut.  Jarum utk cucuk jari utk BSP tu punye la besau, tak mcm jarum kat KK or jarum yang sy pakai kt rumah.  Mula2 terkejut gak and sakit sbb saiz dia besau, lame2 dah jadi biasa dah.  Sampai berbekas2 kat jari jemari saya mcm drug addict pun ade dah huhu.

Akhirnya masa ari rabu, baru la doktor pakar decide utk discharge kan saya.  Alhamdulillah, saya terus msg ME utk bitau khabar gembira tu.  Doktor bitau boleh discharge tu masa round pagi, lebih kurang kul 10.00am gitu, tapi saya discharge lebih kurang kul 4.30 petang gitu.  Lambat sikit tapi takpela, janji dapat keluar kan.

Pharmacist pun dah ajar cara2 gunakan pen insulin untuk cucuk sendiri kat rumah and suruh saya test cucuk saja2 lagi kt peha huhu.  Okla, sakit masa nak cucuk jarum je. Tapi kalau tersalah tempat cucuk, sakit jugak.  Sampai hari ni, dah lebam2 peha saya and beberapa kali cucuk keluar darah sbb terkena salur darah kot.  Perit memang perit, tapi terpaksa jugak la cucuk kan untuk kawal gula dalam makanan and darah.

So far result cantik, sebab hari2 check darah and cucuk insulin, arap2 next week jumpa doktor kat KK tengok la ape sajesyen doktor KK plak. Kalau le boleh takyah cucuk insulin siang2 pun takpe, cucuk malam aje, tapi boleh ke? huhu tunggu la jumpe doktor nanti..

Doakan yang terbaik untuk saya and baby ye, doa kalian saya hargai..

Till then, wassalam..



 Thanx for reading this entry! ^_^


 

2 comments:

Viva Bergolek²

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...