About Me

My photo
I'm just a simple girl, happy go lucky and also a very, very good listener... I'm good at hiding my true emotions, that's why you'll never know when I'm sad.. :)

Tinggalkan Jejak Korang Kat Bawah Ni

Ha... Sila² La Tinggalkan Jejak Korang Kat Bawaaaaahhhh Sekali Page Ini Ye.. Senang Saya Nak Terjah Korang Balik... Kalau Sudi, Boleh Jadi Follower Saya... Kalau Tak Mau Pun Tak Ape.. Terima Kasih Sbb Sudi Singgah Yer.. Singgah² La Lagi Lenkali.. ^_^ ♥

Friday, November 22, 2013

Pengalaman Bersalin Part One

Assalamualaikum!

Apa khabar semua?  Hari ni hari Jumaat, Nukman masih di wad.. Arini saya and ME tak pergi hospital tengahari, petang baru gi, yela taknak terkejar2 pulak utk solat Jumaat..

So sambil2 duduk nunggu lunch time, saya karang2 la sikit2 pengalaman bersalin saya, dah janji nak post kan, kena la post.. :) saya pun mmg dah tak sabar2 nak share dah story..

So marilah kita mulakan.. Bismillahirrahmanirrahim...


-3 November 2013 (Ahad)-

Kena masuk wad tarikh ni, so pagi tu dalam kul 10am ME hantar kat pintu Dewan Bersalin utk register and tunggu turn masuk wad.. Biasala hosp serdang, wad sentiasa penuh.. Lepas register, tak lama pastu nurse panggil masuk dalam utk cek bp, test urine and pastu kene tuka ke uniform pink wad tuh.. Pastu kene gi baring kat katil no. 2 utk cek jalan..

Punyela nebes sbb org kata sakit and senak kalau doc tu kasor.. Kene tarik napas.. Yg cek jalan saya masa tu, doc pelatih perempuan, mmg la dia siruh tarik napas, tapi skali dia masuk jari tu memang senak oi.. Siap pusing2 jari and korek2 plak, putus2 napas tak sempat nak tarik lagi dah.. Pedih2 la lepas tu.. Lame gak nak ilang pedihnye.. Doc kata belum ada bukaan.. So akan proceed utk masuk ubat esok harinya..

Dpt masuk wad belah petang, berehat jela sambil membayang2kan cane la masuk ubat tu..


-4 November 2013 (Isnin)-

Pagi2 tu dlm kul 6.00am nurse dah kejutkan, kata doc nak masukkan ubat jap lagi.. Nurse suruh gi toilet dulu sbb lepas masuk ubat tak boleh gerak2 selama sejam..

Lepas buang air kecik and tenangkan hati, terus gi kat tempat yang diarahkan.. Tunggu kat luar dulu dengan mommies2 lain yg kene induce gak, sorang, sorang nama dipanggil.. Nebesnye la hai..

Saya 2nd last, nurse oanggil nama, saya pun masuk.. Disuruh baring atas katil, doc cek bukaan dulu, ada bukaan 1cm.. So doc proceed masuk ubat.. Perit oo 2 kali doc seluk.. Ades.. Dah masuk ubat, kul 6.30am masa tu, terus balik ke katil and sambung tido.. Yelaa, dah kene duk diam2 takleh gerak2 kan hehe..

Dalam kul 8 lebih terjaga dari tido, ada rasa contraction sikit2.. Duk kira gak la masa, nak tgk contraction bape minit lamenye..

Pastu menjelang tengahari, doc cek bukaan lagi, 2cm je katanya, so doc anggap ubat kali pertama ni tak berjaya, doc kata esok akan masuk ubat utk kali kedua..

Menjelang petang, contraction makin kuat, saya kira dah macam setiap 3 minit contraction tu, saya mmg dah tak tahan rasanya.. ME pun dah dtg bawakkan air selusuh, sbb mak pesan dah sakit baru minum, tak sakit jgn minum..

Bila dah makin sakit, saya pun suruh ME panggilkan doc or nurse, and saya cakap la contraction every 3 minutes and getting stronger.. Doc cek bukaan masih 2cm, then dorg pasang CTG machine utk monitor jantung baby.. 

Bila makin sakit, saya rekues nak mengiring, sbb bila terlentang terlampau la sakitnya rasa pinggang mcm nak pecah tiap kali contraction.. Tapi nurse xbagi, sbb bila mengiring, mesin tak dapat nak detect jantung baby..

Dengan rasa nak terbuang air besar tak lepas, dengan contraction kagi, saya siruh ME panggil nurse lagi.. Saya cakap la saya nak buang air besar tapi takmo keluar, boleh tak bagi ubat berak? Nurse kata dia kene tny doc dulu..

Tak lama pastu nurse dtg masukkan ubat berak, cepat betul kesannya, trus rasa nak terbuang air besar, saya tunggu contraction stop je, trus buang.. Lega hati bila bahan buangan dah keluar.. Hehe..

Pastu contraction makin kuat smp saya genggam2 besi katil and tgn ME, tak tahan rasanya, nurse dtg cek mesin oastu doc plak, and dorg kata bacaan CTG tak cantik, bacaan jantung baby tak cantik so dorg akan tolak saya ke labour room trus..

Masa tu dah kul 7pm lebih, dorg trus hantar saya ke labour room.. Naik wheelchair je masa tu, smp kt labour room, nurse suruh saya naik atas katil, bukak kain, nurse tutupkan dengan kain lain je masa saya baring tu.. Pastu pasang CTG machine and bg saya pegang topeng oksigen tu, nurse kata kalau sakit sangat sedut jela gas tu..

Eh, macam panjang sangat plak dah kan? Sambung part 2 yek.. Nak mamam jap.. Sambung pasnih yek..


Till then, wassalam!



Thanks for reading this entry!

1 comment:

  1. aaaaaaa...cant wait for the next entry :-P

    *dah baca lebih 30 entry pengalaman bersalin sampai satu tahap jadi psiko..takde perasaan terus dibuatnya*

    ReplyDelete

Viva Bergolek²

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...